Zorgverleners kunnen op een veilige manier meldingen doen van transmurale klachten.

Vanuit klachtenmanagement bezien vormen klachten een belangrijk onderdeel van de verbetercyclus.

Via Monitor in de Zorg kan iedere zorgverlener binnen het VSV een melding doen van een klacht. Er kan een melding gedaan worden binnen het betreffende VSV, maar ook bij andere aangesloten VSV ’s bij Monitor in de Zorg. Deze VSV ’s zijn eenvoudigweg te kiezen via een selectiemenu. Het kan bijvoorbeeld gaan om een klacht  die betrekking heeft op het niet naleven van protocollen binnen het VSV. 

Na het doen van de melding ontvangt de aangestelde beheerder van het VSV automatisch de melding.  De beheerder stuurt vervolgens de melding ter behandeling door naar de betrokken zorgverlener(s). De beheerder monitort vervolgens de terugrapportage.

Uitkomsten van transmurale klachten worden vervolgens automatisch (geanonimiseerd) opgenomen in het Kwaliteitsdashboard. Vervolgens kunnen eventuele verbetermaatregelen worden toegevoegd in het kwaliteitsdashboard.